کد مطلب:43822
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
يكي از بستگانم كه به من نامحرم است در نزد من بي حجابي مي كند اما من نسبت به او بي اعتنايي مي كنم و به او هم تذكر دادهام و نمي شود قطع رابطه كنم آيا براي من گناه محسوب مي شود يا خير؟
اگر مردي خوف آن را داشته باشد، چنانچه با نامحرمي صحبت كند آن زن او را به گناه آلوده خواهد كرد نبايد با او صحبت(1) و معاشرت نمايد.
برادر عزيز، بعضي از مسائل از جمله غريزة جنسي جاذبة بالايي كه دارد، در اسلام دستور به منع و پرهيز داده شده است، بنابراين شما بايد در روابط خودتان با آن خانم مورد نظر، حريم را نگهداريد و از قرار گرفتن در شرايطي كه موجب مي شود كه ايشان را بصورت بي حجاب ببينيد پرهيز كنيد. زيرا مرد تنها در صورتي مي تواند به زن نامحرم نگاه كند كه نگاه او تنها به صورت و دستهاي او باشد(كفين). البته آن هم به شرطي كه وجه و كفين زينت نشده باشد و نگاه به قصد لذت و ريبه نباشد. در نتيجه مردان نميتوانند به صورت و دست زناني كه بطور كامل حجاب خود را رعايت نكرده اند نگاه كنند، مانند آنكه زني مقداري از مويش پيدا باشد و يا اينكه لباس آستين كوتاه پوشيده باشد و يا بازو يا مچ دست او پوشيده نباشد.(2)
برادر بزرگوار، انسان براي اينكه دين خود را حفظ كند در بعضي جاها بايد تعارف و رودبايستي را كنار بگذارد و قاطع عمل كند. دين اسلام ديني است كه تولّي و تبرّي را با هم دارد و شخص مؤمن كسي است كه جاذبه و دافعه داشته باشد.
بنابراين شما بايد به وظيفه خود عمل نماييد و رضاي خدا را در نظر داشته باشيد و مطمئن باشيد كه اگر در راه تحصيل رضاي خدا قدم برداشتيد، هيچ مشكلي براي شما پيش نخواهد آمد.
و البته از باب امر به معروف و نهي از منكر مي توانيد همچنانكه فرموديد به ايشان تذكر بدهيد، اما توجه كنيد كه مرتبة بعد از تذكر در امر به معروف و نهي از منكر قطع رابطه است. ولي بايد به ايشان بفمانيد كه چون به تذكرات شما اهميّتي نداده است شما مجبوريد براي حفظ خود از حرام و گناه، با او قطع رابطه كنيد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منابع و مآخذ :
1. احكام روابط زن و مرد، ص105
2. احكام روابط زن و مرد، ص33
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.